پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
اثبات حقانیت اسلام، در مناظره امام رضا (ع) با علمای یهود و نصارا
فرهنگ نگار: در مناظره بین امام رضا (ع) با نمایندگان و علمای یهودی و مسیحی، امام (ع) با استناد به کتاب مقدس آن‌ها، حقانیت پیامبر اعظم (ص) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را به اثبات رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ نگار، وبلاگ "انجمن رهپویان هدایت" نوشت: این مناظره که در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) شیخ صدوق آمده است، مأمون ملعون، برای سنجش علم امام (ع) جلسه‌ای ترتیب داده و از امام درخواست می‌کند که در صورت صلاحدید در آن شرکت کند و یا جلسه در محضر ایشان تشکیل شود که با موافقت امام رضا (ع)، جلسه در حضور مأمون تشکیل می‌شود.

نمایندگان مسیحی و یهودی که  متخصص در مغالطه کاری و انحراف بحث بودند، از ابتدا اعلام کردند که اسلام را قبول ندارند و شرط کردند که بر اساس کتاب دینی آن‌ها بحث ادامه پیدا کند.

امام (ع) که جامع تمام علوم عقلی و نقلی و تجربی و ... هستند، قبول کردند و با مستنداتی از کتاب دینی مسیحیت و یهود، آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

در بخشی از مناظره امام رضا (ع) با جاثلیق مسیحی، به موضوع بشارت انجیل به رسالت پیامبر اعظم (ص) و نام اهل‌بیت (علیهم‌السلام) آمده است.

امام (ع) در سؤالی از جاثلیق، درباره یوحنای دیلمی از وی می‌پرسد که وی می‌گوید: محبوب‌ترین مردمان نزد حضرت عیسی را یادآور شدید.

خبر یوحنا درباره بشارت حضرت عیسی به دین عربی که پس از وی برانگیخته خواهد شد، سؤال بعدی امام (ع) از وی بود که وی قبول می‌کند؛ اما ضمن فرافکنی می‌گوید که زمان و اسامی آنان تصریح نشده است.

امام (ع) از نسطاس دکتر رومی حاضر در جلسه می‌خواهد که کتاب سوم از انجیل را از حفظ بخواند که وی اعلام ناتوانی می‌کند و سپس به رأس الجالوت، عالم یهودی می‌فرماید که انجیل را بخواند و وقتی به نام مبارک پیامبر اعظم (ص) رسید، توقف کند.

این عالم یهودی بعدازاینکه به نام پیامبر (ص)، در انجیل رسید توقف کرد و همگی به حقانیت آن شهادت دادند.

در مناظره امام رضا (ع)، با رأس الجالوت هم امام با استناد به تورات نبوت پیامبر (ص) را به اثبات رساند.

امام (ع) از وی پرسید که هیچ می‌دانی که موسی بن عمران به بنی‌اسرائیل سفارش کرد زود باید که برای شما پیامبری از برادران خودتان مبعوث می‌شود، او را تصدیق نمایید.

آیا بنی‌اسرائیل را برادرانی جز نواده‌های اسماعیل که در حضرت ابراهیم (ع) به هم ملحق می‌گردند، وجود دارد؟ آیا از برادران اسرائیل غیر از حضرت محمد (ص) کسی دیگر ادعای نبوت نموده است؟

خاخام در پاسخ گفت: "نه"؛ که این نماینده یهودی هم در این بحث، به حقانیت بعثت حضرت محمد (ص) پی برد.

همچنین امام رضا (ع) از این عالم یهودی درباره جمله‌ای از تورات که می‌گوید نوری از طرف کوه سینا آمد، از کوه ساعیر برای ما روشنی داد، از کوه فاران هم آشکار و اعلان شد، می‌پرسد که وی وجود چنین جمله‌ای را در تورات تائید می‌کند، اما خود را از تفسیرش عاجز می‌داند.

امام (ع)، در تفسیر این جمله می‌فرماید: مراد از اولی همان الواح و تورات است که به حضرت موسی (ع) نازل گردید و دومی همان است که به عیسی وحی شد و کوه فاران یکی از کوه‌های مکه است که به مقدار یک روز از مکه فاصله دارد.

گفتنی است، این اولین باری نبود که در تاریخ اسلام و مسیحیت، حقانیت اسلام بر بزرگان مسیحیت به اثبات می‌رسد و هوا و هوس‌های دنیوی مانع از پذیرش حقیقت از جانب آن‌ها می‌شود؛ در سال دهم هجرت هم در جریان مباهله، مسیحیان نجران از رودررو شدن با آیات حق صرف‌نظر کردند، اما در برابر حق تسلیم نشدند.

*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .